
Stowarzyszenie Doradców do spraw Transportu Towarów Niebezpiecznych (S-DGSA) oficjalnie rekomenduje, aby Rzeczpospolita Polska przystąpiła do Umowy specjalnej M362. Rekomendacja została przekazana Ministrowi Infrastruktury w odpowiedzi na pismo z dnia 18 września br.
Dlaczego jest to krok istotny dla branży? Ponieważ Umowa M362 wprowadza praktyczne i bezpieczne odstępstwo od wymagań działu 4.1 ADR dotyczących stosowania opakowań, umożliwiając elastyczniejsze postępowanie z naczyniami ciśnieniowymi zgodnymi z normą EN 17339, stosowanymi m.in. przy przewozie wodoru sprężonego.
Co przewiduje Umowa M362?
Umowa M362 pozwala, pod określonymi warunkami, na przewóz UN 1066 AZOT SPRĘŻONY w naczyniach ciśnieniowych i urządzeniach zwykle przeznaczonych dla UN 1049 WODÓR SPRĘŻONY. Odstępstwo to ma zastosowanie wyłącznie w sytuacjach technicznych, takich jak:
montaż,
pierwsze napełnienie,
badania okresowe,
konserwacja,
utylizacja.
Warunkiem dopuszczającym przewóz jest utrzymanie niewielkiego ciśnienia wewnętrznego, wyłącznie na poziomie niezbędnym do podtrzymania właściwości wykładziny naczynia. Ciśnienie to nie może przekraczać 10% ciśnienia roboczego albo 20 bar — w zależności od tego, która wartość jest niższa.
Dotyczy to zarówno:
pojedynczych naczyń ciśnieniowych zgodnych z EN 17339,
pojazdów-baterii oraz MEGC zbudowanych z takich naczyń.
Dlaczego S-DGSA popiera przystąpienie Polski do M362?
W opinii Stowarzyszenia:
rozwiązania wprowadzone przez M362 są praktyczne,
spełniają potrzeby eksploatacyjne branży,
nie obniżają poziomu bezpieczeństwa przewozu drogowego towarów niebezpiecznych,
są spójne z zasadami ADR i europejską praktyką techniczną.
Podsumowanie
Stowarzyszenie S-DGSA jednoznacznie wskazuje, że podpisanie przez Polskę Umowy specjalnej M362 jest działaniem zasadnym, potrzebnym i bezpiecznym. Przystąpienie do umowy ułatwi obsługę techniczną naczyń ciśnieniowych stosowanych w sektorze wodoru, zapewniając jednocześnie zgodność z międzynarodowymi standardami ADR.
Related posts
Ministerstwo Infrastruktury - 12 września, 2025
- 0 comments
Ministerstwo Infrastruktury - 29 sierpnia, 2025
- 0 comments

