S-DGSA rekomenduje Ministrowi Infrastruktury przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Umowy specjalnej M359 oraz M361

Umowa ADR w wersji 2023, wprowadziła wymóg oznakowania butli do acetylenu UN 1001 oraz UN 3374, skonstruowanych przed dniem 1 lipca 2023 r. o określone elementy oznakowania (tara w kilogramach, tożsamość materiału porowatego, całkowita masa napełnionej butli do acetylenu w kilogramach). Przepisy Umowy ADR w wersji 2025, utrzymały ten przepis w brzmieniu niezmienionym, wraz z przepisem przejściowym 1.6.2.19 ADR w brzmieniu, z którego wynika, że takie butle, oznakowane niezgodnie z przepisami podanymi powyżej, mogą być używane nadal po 1 lipca 2023 r. do czasu następnego badania okresowego i próby. Umowa M359 przedłuża dopuszczenie ww. butli do użytku do 1 stycznia 2027 r., a więc do czasu przygotowania nowych przepisów. Członkowie naszego Stowarzyszenia wskazywali, iż z punktu widzenia bezpieczeństwa transportu, odstępstwo dotyczy wyłącznie oznakowania a nie konstrukcji ani stanu technicznego butli, zaś przystąpienie do tej umowy, zapewni ciągłość operacyjną użytkownikom butli niespełniajacych nowych wymagań dotyczących oznakowania, które nadal znajdują się w użytkowaniu, bez potrzeby ich natychmiastowej wymiany czy kasacji.

Z kolei Umowa M361 dopuszcza przewóz przedmiotów, urządzeń lub przyrządów, które mogą być zanieczyszczone wewnątrz towarami niebezpiecznymi, stanowiąc przy tym, iż należy spełnić  odpowiednie warunki bezpieczeństwa, tj.: używane przedmioty, urządzenia lub przyrządy są przewożone w celu naprawy, kontroli, konserwacji, utylizacji lub recyklingu oraz podjęto środki w celu zapewnienia bezpiecznego zamknięcia zawartości i zapobiegnięcia jej uwolnieniu w normalnych warunkach przewozu. Umowa nie dotyczy towarów klasy 1 lub 7, co również jest, w ocenie członków S-DGSA, rozwiązaniem racjonalnym.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Do góry