W dniu 09.11.2022r we Wrocławiu . odbyły się, Warsztaty szkoleniowe poświęcone odpowiedzialności Doradcy ADR związanej z przewozem towarów niebezpiecznych i wszystkiemu, co z tym przewozem jest związane.
Organizatorami Warsztatów było Stowarzyszenie DGSA. W przeddzień warsztatów można było skorzystać ze wspólnego wyjazdu dla chętnych na targi Towarów niebezpiecznych które odbywały się w Lipsku w Niemczech [„GGS –Trade Fair Dangerous Goods / Hazardous Substances ] gdzie prezentowano między innymi różne rozwiązania związane z transportem np. baterii zawierających lit do zasilania pojazdów lub amunicji.
Tematyką warsztatów było:
Zmiany w ADR 2023- które w szczegółowy sposób omówił Kol. Norbert Świderek, krok po kroku
Sprawozdanie ADR nowy wzór – przedstawiała Kol. Maria Nicopulos wraz z przykładami dla Nadawcy, pakującego czy przewoźnika korzystającego z włączeń w ADR
Wykonywanie zawodu Doradcy czyli odpowiedzialność przed reprezentantem „Strony przewozu” – (pracodawcą lub zleceniodawcą) jak i „władzą właściwą” w zakresie wszczynanych i prowadzonych postępowań o cofnięcie uprawnień doradcy ADR przez TDT na wniosek WITD. Umowa o pracę i zakres obowiązków Doradcy, czyli przydatne postanowienia umowne, chroniące dostawcę usług doradczych wyjaśniła szczegółowo Kol. Małgorzata Wieleba-Walicka. Przygotowana została również tabelka z „za” i „przeciw” poszczególnych rozwiązań zawieranych umów.
Powiadamianie o zdarzeniach dotyczących TN – czyli raport powypadkowy na przykładzie kilku zdarzeń związanych z przewozem towarów niebezpiecznych. Wyjaśniono po jakich zdarzeniach musimy taki raport sporządzić i przesłać do WITD właściwego dla miejsca zdarzenia. Norbert Świderek zwrócił uwagę na różne terminy wynikłe z Ustawy o przewozie Towarów niebezpiecznych i Umowy ADR np. dla zdarzeń poza granicami Polski czy wypadkami z udziałem zagranicznych przewoźników na terenie RP.
Wypadek z ciekłym aluminium przedstawił Kol. Mirosław Kłosiński który miał miejsce w na terenie Niemiec i problemy z nim związane. Wywołał również temat z uprawnieniami dla kierowców cystern w zakresie obsługi urządzeń NO, ale to już temat na kolejne spotkanie.
Zwracamy uwagę na nowy wzór dwóch dokumentów w 2023 roku:
Sprawozdania z przewozów towarów niebezpiecznych za 2022 r..
Raportu powypadkowego po zdarzeniu z towarami niebezpiecznymi
Wszystkich zainteresowanych odsyłam do załączonych materiałów, chodź tego co zastało omówione we wspólnej dyskusji nie będą one zawierać
Do zobaczenia już w Kwietniu pozdrawiam , Andrzej Strzelec